مقدمه ای بر استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن

مقدمه ای بر استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن
پرایس اکشن یا همان رفتار قیمت ویژگی‌های حرکت قیمت نماد را توصیف می‌کند. این حرکت اغلب با توجه به تغییرات قیمت در گذشته اخیر تحلیل می شود.

 

به زبان ساده، معاملات پرایس اکشن تکنیکی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا به جای تکیه بر اندیکاتورهای تکنیکال، بازار را بخواند و تصمیمات معاملاتی ذهنی را بر اساس حرکت‌های اخیر و واقعی قیمت بگیرد.

پرایس اکشن فاکتورهای تحلیل بنیادی را نادیده می گیرد و بیشتر بر حرکت قیمت اخیر و گذشته تمرکز دارد. بنابراین استراتژی معاملاتی رفتار قیمت به ابزارهای تحلیل تکنیکال بستگی دارد.

 

نکات کلیدی:
  • بسیاری از معامله‌گران روزانه روی استراتژی‌های معاملاتی قیمتی تمرکز می‌کنند تا به سرعت در یک بازه زمانی کوتاه سود کسب کنند.
  • معامله گرانی که از استراتژی معاملاتی پرایس اکشن استفاده می کنند، با توجه به تحلیل های ذهنی و تکنیکی خود، موضع گیری می کنند.
  • ابزارها و پلتفرم های نرم افزاری متعددی را می توان برای معامله قیمت استفاده کرد.

 

 

ابزارهای مورد استفاده برای معاملات پرایس اکشن

از آنجایی که معاملات رفتار قیمت به داده های تاریخی اخیر و حرکت های قیمتی گذشته مربوط می شود، همه اندیکاتور های تکنیکال مانند نمودارها، خطوط روند، باندهای قیمت، نوسانات بالا و پایین، سطوح تکنیکال (حمایت، مقاومت و تثبیت) و غیره در آن لحاظ می شوند. مطابق با انتخاب معامله گر و تناسب استراتژی.

ابزارها و الگوهایی که توسط معامله‌گر مشاهده می‌شود می‌توانند نوارهای قیمت ساده، باندهای قیمت، شکست‌ها و خطوط روند باشند، یا ممکن است ترکیب‌های پیچیده‌ای باشند که شامل کندل‌ها، نوسانات و کانال‌ها هستند.

تفسیرهای روانی و رفتاری معامله گر پرایس اکشن و اقدامات بعدی آنها نیز جنبه مهمی از معامله های رفتار قیمت را تشکیل می دهد.

 

به عنوان مثال،

فرض کنید یک معامله گر شخصا سطح 600 را برای یک سهام تعیین کرده است. اگر سهمی که نزدیک به 580 بوده است از سطح تعیین شده 600 عبور کند، معامله گر حرکت رو به بالا بیشتری را در نظر می گیرد و معامله خرید می گیرد.

معامله‌گران دیگر ممکن است دیدگاه مخالفی داشته باشند. زمانی که سهام به 600 رسید، آن‌ها فرض میکنند قیمت تغییر کرده و از این رو یک معامله کوتاه می‌گیرند.

هیچ دو معامله گری یک اقدام قیمتی خاص را به یک شکل تفسیر نمی کنند. هر معامله گر تفسیر، قوانین خود تعریف شده و درک رفتار خود را دارد. آن را با یک سناریوی تحلیل تکنیکال مقایسه کنید که رفتار و اقدامات مشابهی را از چندین معامله‌گر به همراه خواهد داشت، مانند سهامی با میانگین متحرک 15 روزه (DMA) که از 50 DMA عبور می‌کند، و در نتیجه معامله‌گران معامله خرید دارند.

در اصل، معاملات پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی سیستماتیک هستند که با کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت، که در آن معامله‌گران می‌توانند در یک سناریوی خاص تصمیم‌گیری کنند. معامله گران پرایس اکشن با توجه به تحلیل ذهنی، مفروضات رفتاری و وضعیت روانی خود، موقعیت های معاملاتی را اتخاذ می کنند.

 

 

چه کسی از معاملات پرایس اکشن استفاده می کند؟

اکثر معامله‌گران با تجربه که معاملات قیمت را دنبال می‌کنند گزینه‌های متعددی را برای شناخت الگوهای معاملاتی، سطوح ورود و خروج، حد ضرر و مشاهدات مرتبط نگه می‌دارند. داشتن تنها یک استراتژی برای یک نماد ممکن است فرصت های معاملاتی کافی را ارائه ندهد. بیشتر معاملات شامل یک فرآیند دو مرحله ای هستند:

 

1. شناسایی یک سناریو: معامله‌گران سناریویی را شناسایی می‌کنند، مانند ورود قیمت سهام به فاز صعودی یا نزولی.

2. شناسایی فرصت‌های معاملاتی در سناریو: به عنوان مثال، زمانی که سهام در روند صعودی قرار می‌گیرد، آیا احتمال دارد که بیش از حد عقب‌نشینی کند. حدس زدن اینکه قیمت سهام کدام مسیر را طی خواهد کرد، یک انتخاب ذهنی است که از یک معامله‌گر به معامله‌گر دیگر متفاوت است، حتی با توجه به سناریوی یکسان.

 

با یک مثال ادامه میدهیم:

فرض کنید یک سهم به بالاترین حد خود (از دید معامله گر) رسیده و سپس به سطح کمی پایین تر عقب نشینی می کند. با برآورده شدن این سناریو، معامله‌گر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا فکر می‌کند که سهام برای بالا رفتن یک سطح دو قله تشکیل می‌دهد یا اینکه پس از یک بازگشت متوسط، بیشتر کاهش می‌یابد.

معامله‌گر کف و سقفی را برای قیمت سهام خاص بر اساس فرض نوسان کم و بدون شکست تعیین می‌کند. اگر قیمت سهام در این محدوده باشد، یک سناریو برآورده می شود. معامله‌گر می‌تواند با فرض اینکه کف و سقف تعیین‌شده به‌عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کند، موقعیت‌هایی را اتخاذ کند، یا می‌تواند دیدگاه دیگری مبنی بر شکسته شدن سهام در هر جهت داشته باشد.

هنگامی که یک سناریوی شکست تعریف شده برآورده می شود، فرصت معاملاتی از نظر ادامه شکست (پیشرفت در همان جهت) یا عقب نشینی شکست (بازگشت به سطح گذشته) وجود دارد.

معاملات پرایس اکشن از نزدیک توسط ابزارهای تحلیل تکنیکال کمک می‌گیرد، اما معامله نهایی به معامله‌گر منفرد بستگی دارد. این کار به جای اجرای مجموعه ای از قوانین سختگیرانه، انعطاف پذیری را ارائه می دهد.

 

 

محبوبیت معاملات پرایس اکشن

معاملات پرایس اکشن برای معاملات کوتاه‌مدت تا میان‌مدت با سود محدود به جای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مناسب‌تر است.

اکثر معامله گران بر این باورند که بازار از یک الگوی تصادفی پیروی می کند و هیچ راه روشن و منظمی برای تعریف استراتژی وجود ندارد که همیشه کارساز باشد. با ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال با تاریخچه اخیر قیمت برای شناسایی فرصت های تجاری بر اساس تفسیر خود معامله گر، معاملات پرایس اکشن حمایت زیادی در جامعه معامله گر به دست آورده است.

 

مزایای معاملات پرایس اکشن عبارتند از:

  • انعطاف پذیری
  • قابلیت کاربرد در چندین کلاس دارایی
  • استفاده آسان با هر نرم افزار تجاری، برنامه های کاربردی و پورتال های تجاری
  • امکان تست بکآزمایی آسان هر استراتژی شناسایی شده بر روی داده های گذشته

 

مهمتر از همه، معامله گر احساس مسئولیت می کند، زیرا استراتژی به آنها اجازه می دهد به جای پیروی کورکورانه از مجموعه ای از قوانین، در مورد اقدامات خود تصمیم بگیرند.

 

 

در انتها…

تئوری‌ها و استراتژی‌های زیادی در مورد معاملات پرایس اکشن در دسترس هستند، که بسیاری از آنها مدعی نرخ موفقیت بالایی هستند. با این حال، معامله گران باید از سوگیری بقا آگاه باشند، زیرا فقط داستان های موفقیت خبرساز می شوند. اگرچه معاملات پرایس اکشن پتانسیل کسب سودهای چشمگیر را دارد، اما به معامله گر بستگی دارد. چرا که معامله گر باید به وضوح درک کند، آزمایش کند، انتخاب کند، تصمیم بگیرد. و بر اساس نیازهای آنها برای بهترین فرصت های سود ممکن عمل کند.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x