دنباله فیبوناچی یا فیبوناچی چیست؟

دنباله فیبوناچی یا فیبوناچی چیست؟
دنباله فیبوناچی توسط ریاضیدان ایتالیایی، لئوناردو فیبوناچی، در قرن سیزدهم ایجاد شد. دنباله اعدادی که با صفر و یک شروع می شوند. این دنباله یک سری به طور پیوسته در حال افزایش است که در آن هر عدد برابر با مجموع دو عدد قبلی است.

برخی از معامله گران معتقدند که اعداد فیبوناچی و نسبت های ایجاد شده توسط دنباله نقش مهمی در امور مالی دارند که معامله گران می توانند با استفاده از تحلیل تکنیکال اعمال کنند.

 

نکات کلیدی:
  • دنباله فیبوناچی مجموعه ای از اعداد به طور پیوسته در حال افزایش است که در آن هر عدد برابر با مجموع دو عدد قبلی است.
  • نسبت طلایی 1.618 از دنباله فیبوناچی به دست می آید.
  • بسیاری از چیزها در طبیعت دارای خواص ابعادی هستند که به نسبت طلایی 1.618 پایبند هستند.
  • دنباله فیبوناچی را می توان با استفاده از چهار تکنیک از جمله اصلاحات، قوس ها، فن ها و مناطق زمانی در امور مالی اعمال کرد.

 

آشنایی با دنباله فیبوناچی

اعداد موجود در دنباله فیبوناچی با فرمول خاصی برابری نمی کنند، با این حال، اعداد تمایل دارند روابط خاصی با یکدیگر داشته باشند. هر عدد برابر است با مجموع دو عدد قبل. به عنوان مثال، 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144، 233، 377.

نسبت طلایی 1.618 که قرن‌ها برای ریاضیدانان، دانشمندان و طبیعت‌شناسان مهم بود، از دنباله فیبوناچی بدست آمده است. ضریب بین هر جفت اعداد فیبوناچی متوالی در دنباله تقریباً 1.618 یا معکوس آن 0.618 است.

بسیاری از چیزها در طبیعت دارای خواص ابعادی هستند که مانند زنبور عسل به نسبت 1.618 پایبند است. اگر زنبورهای ماده را بر زنبورهای نر در هر کندو تقسیم کنید، عددی نزدیک به 1.618 به دست خواهید آورد. نسبت طلایی در هنرها نیز دیده می شود و مستطیل هایی که ابعاد آنها بر اساس نسبت طلایی است در پارتنون در آتن و هرم بزرگ در جیزه ظاهر می شوند.

 

 

نحوه استفاده از دنباله فیبوناچی

دنباله فیبوناچی را می توان با استفاده از چهار تکنیک از جمله اصلاحات، قوس ها، فن ها و مناطق زمانی در امور مالی اعمال کرد.

فیبوناچی اصلاحی یا Fibonacci retracements به دو نقطه قیمتی نیاز دارند که در نمودار انتخاب شوند، معمولاً یک نوسان بالا و یک نوسان پایین. پس از انتخاب دو نقطه، اعداد و خطوط فیبوناچی در درصدهایی از آن حرکت رسم می شوند. اگر یک سهم از 15 دلار به 20 دلار افزایش یابد، سطح 23.6٪ 18.82 دلار یا 20 دلار – (5 دلار x 0.236) = 18.82 دلار است. سطح 50% 17.50 دلار یا 15 دلار – (5 دلار در 0.5 دلار) = 17.50 دلار است.

فیبوناچی اصلاحی رایج ترین شکل تحلیل تکنیکال در بازار فارکس بر اساس دنباله فیبوناچی است. در طول یک روند، می توان از فیبوناچی اصلاحی برای تعیین عمق عقب نشینی استفاده کرد. معامله گران تمایل دارند نسبت های فیبوناچی را بین 23.6٪ و 78.6٪ در این زمان ها تماشا کنند. اگر قیمت در نزدیکی یکی از سطوح فیبوناچی متوقف شود و سپس شروع به حرکت در جهت روند کند، یک سرمایه گذار ممکن است در جهت روند معامله کند.

قوس‌ها، فن‌ها و مناطق زمانی مفاهیم مشابهی هستند اما به روش‌های متفاوتی در نمودارها اعمال می‌شوند. هر کدام مناطق بالقوه حمایت یا مقاومت را بر اساس اعداد فیبوناچی اعمال شده برای حرکت های قبلی قیمت نشان می دهد. از این سطوح حمایتی یا مقاومتی می توان برای پیش بینی اینکه قیمت ها در آینده ممکن است کاهش یا افزایش یابد استفاده کرد.

5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x