برگشت یا وارونگی چیست؟

تغییر جهت در قیمت یک دارایی را برگشت یا وارونگی می‌گویند. برگشت‌ها می‌توانند به سمت بالا یا پایین رخ دهند.
تغییر جهت در قیمت یک دارایی را برگشت یا وارونگی می‌گویند. برگشت‌ها می‌توانند به سمت بالا یا پایین رخ دهند.

 

به دنبال یک روند صعودی یک بازگشت میتواند به سمت پایین رخ دهد. به دنبال یک روند نزولی، بازگشت به سمت بالا اتفاق خواهد افتاد. بازگشت معمولا بر اساس جهت کلی قیمت رخ می‌دهند و نه بر اساس یک دوره زمانی کوتاه یا یک یا دو کندل در نمودار.

برخی از اندیکاتورها، مانند میانگین متحرک، اُسیلاتورها، یا کانال، ممکن است به جداسازی روندها و همچنین مشخص کردن بازگشت‌ها کمک کنند. بازگشت‌ها را می توان با شکست ها مقایسه کرد.

 

نکات کلیدی:
  • یک بازگشت زمانی است که جهت روند قیمت تغییر کرده است، از بالا به پایین یا برعکس.
  • معامله‌گران معمولا از موقعیت‌هایی که با روند قبل هم‌سو بوده خارج شده یا زمانی که متوجه برگشت شوند خارج می‌شوند.
  • بازگشت‌ها معمولاً به تغییرات بزرگ قیمت اشاره دارند، جایی که روند تغییر جهت می‌دهد. به حرکات متقابل کوچک در برابر روند، عقب نشینی(Pullback) یا تثبیت(Consolidation) می گویند.
  • تشخیص یک برگشت نسبت به یک عقب نشینی یا Pullback در زمان شروع برگشت کار سختی است. یک برگشت ادامه می‌یابد و روند جدیدی را شکل می‌دهد، در حالی که عقب‌نشینی به پایان می‌رسد و سپس قیمت شروع به حرکت در جهت روند می‌کند.

 

بازگشت چگونه رخ می‌دهند؟

برگشت‌ها اغلب در معاملات روزانه رخ می‌دهند و نسبتاً سریع اتفاق می‌افتند، اما در طول روز، هفته و سال نیز رخ می‌دهند. معکوس‌ها در بازه‌های زمانی متفاوتی رخ می‌دهند که مربوط به معامله‌گران مختلف است. برای یک سرمایه گذار بلندمدت که به دنبال تغییر در نمودارهای روزانه یا هفتگی است، وارونگی روزانه در نمودار پنج دقیقه ای اهمیتی ندارد. با این حال، معکوس پنج دقیقه ای برای یک معامله گر روزانه بسیار مهم است.

یک روند صعودی که مجموعه‌ای از نوسان های رو به بالا است با تغییر روند به سمت پایین و ساخت کف های پایینتر از کف قبلی به یک روند نزولی تبدیل می‌شود. یک روند نزولی نیز در صورت ساختن سقف‌هایی بالاتر از سقف قبلی از یک روند نزولی تبدیل به یک روند صعوی می‌شود.

می توان روندها و بازگشت‌ها را تنها بر اساس عملکرد قیمت شناسایی کرد یا سایر معامله گران استفاده از اندیکاتورها را ترجیح می دهند. میانگین های متحرک ممکن است به تشخیص روند و برگشت‌ها کمک کند. اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک در حال افزایش باشد، روند صعودی است، اما زمانی که قیمت از میانگین متحرک پایین‌تر می‌آید، می‌تواند نشانه‌ای از یک وارونگی بالقوه قیمت باشد.

خطوط روند نیز برای تشخیص برگشت قیمت استفاده می‌شود. یک روند صعودی کف‌هایی بالاتر از کف قبلی خواهد ساخت، خط روند را می‌توان زیر این کف‌ها رسم کرد. کاهش قیمت به زیر خط روند می‌تواند نشانه یک برگشت باشد.

اگر برگشت‌ها به راحتی قابل تشخیص بودند و از نوسان یا عقب‌نشینی‌های کوتاه متمایز می‌شدند، معامله آسان بود. اما اینطور نیست. چه با استفاده از رفتار قیمت و چه از اندیکاتورها، سیگنال‌های نادرست زیادی رخ می‌دهند و گاهی اوقات برگشت‌ها آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که معامله‌گران نمی‌توانند به اندازه کافی سریع عمل کنند تا از ضرر بزرگ جلوگیری کنند.

 

تشخیص یک برگشت قیمت از عقب‌نشینی(Pullback)

برگشت‌ها تغییر روند قیمت یک دارایی است. عقب نشینی یا Pullback اما حرکت متقابل در روند قالب است و رون اصلی را تغییر نمی‌دهد. یک روند صعودی با شکل دادن کف‌ها و سقف‌های بالاتر تشکیل می‌شود. عقب نشینی اما یک کف جدید در روند صعودی است بنابراین تا زمانی که قیمت کف قبلی را نشکسته و کف پایین تر از کف قبلی بسازد روند صعودی است. برگشت‌ها همیشه به عنوان عقب نشینی آغاز می‌شوند. دقیقا نمیتوان گفت که آِیا عقب نشینی به یک برگشت تبدیل می‌شود یا خیر.

 

در انتها . . .

برگشت‌ها یک واقعیت در بازارهای مالی هستند. قیمت ها همیشه در یک نقطه معکوس می شوند و در طول زمان دارای برگشت‌های متعدد صعودی و نزولی خواهند بود. نادیده گرفتن برگشت‌ها ممکن است منجر به ریسک بیشتر از حد انتظار شود. برای مثال، یک معامله گر معتقد است که سهامی که از 4 دلار به 5 دلار رسیده است، موقعیت خوبی دارد تا بسیار ارزشمندتر شود. آنها روند را بالاتر بردند، اما اکنون سهام به 4 دلار، 3 دلار و سپس 2 دلار کاهش می یابد. نشانه های برگشت احتمالاً قبل از رسیدن سهام به 2 دلار مشهود بود. بنابراین، با مشاهده برگشت‌ها، معامله‌گر می‌توانست سود خود را حفظ کند یا خود را از موقعیتی که اکنون زیانده است دور نگه دارد.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x