الگو مثلث چیست؟

مثلث یک الگوی ادامه‌ دهنده در نمودار است که با ترسیم خطوط روند در امتداد یک محدوده قیمتی همگرا به تصویر کشیده می‌شود.
مثلث یک الگوی ادامه‌‌دهنده در نمودار است که با ترسیم خطوط روند در امتداد یک محدوده قیمتی همگرا به تصویر کشیده می‌شود.

مثلث نشان‌دهنده توقفی در روند غالب است. تحلیلگران تکنیکال مثلث ها را به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده طبقه بندی می کنند.

 

نکات کلیدی:

  • در تحلیل تکنیکال، مثلث یک الگوی ادامه‌‌دهنده روی نمودار است که شکلی مثلث مانند را تشکیل می دهد.
  • مثلث ها شبیه به پرچم‌ها هستند و در صورت تایید می‌توانند الگوی ادامه دهنده باشند یا در صورت شکست، الگوی معکوس قدرتمندی باشند.
  • سه نوع مثلث وجود دارد که می توانند با ایجاد الگوی نگهدارنده، یعنی مثلث های صعودی، نزولی و متقارن ایجاد شوند.

 

نحوه عملکرد مثلث

الگوی مثلث به این صورت تشکیل می‌شود که خطوط روند صعودی و نزولی در نهایت در سمت راست به هم می‌رسند و یک گوشه مثلث را تشکیل می دهند. اتصال شروع خط روند بالا به ابتدای خط روند پایین، دو گوشه دیگر را تکمیل می کند تا مثلث ایجاد شود. خط روند بالا با اتصال قله‌ها تشکیل می شود، در حالی که خط روند پایین با اتصال کف‌هاها تشکیل می شود.

مثلث ها شبیه به پرچم‌ها هستند و در صورت تایید می توانند الگوی ادامه‌دهنده باشند یا در صورت شکست، الگوی معکوس قدرتمندی باشند. سه مثلث بالقوه وجود دارد که می توانند با ایجاد الگوی نگهدارنده، یعنی مثلث های صعودی، نزولی و متقارن ایجاد شوند. معامله‌گران شکست یک الگوی مثلثی، به‌ویژه در حجم زیاد را به عنوان سیگنال‌های قوی صعودی یا نزولی و از سرگیری یا معکوس شدن روند قبلی می‌دانند.

 

انواع مثلث

 

مثلث صعودی:

مثلث صعودی یک الگوی شکست روند است که زمانی شکل می گیرد که قیمت از خط روند افقی بالایی با افزایش حجم عبور کند. این یک شکل گیری صعودی است. خط روند بالایی باید افقی باشد که نشان دهنده قله‌های تقریباً یکسان است که سطح مقاومت را تشکیل می دهد. خط روند پایین تر به صورت مُورب در حال افزایش است، که نشان دهنده تشکیل سطح بالاتر از کف قبلی است زیرا خریداران صبورانه پیشنهادات خود را افزایش می دهند. که با از سرگیری روند صعودی، میزان خرید افزایش می‌یابد. خط روند بالایی که قبلاً سطح مقاومت بود، اکنون به حمایت تبدیل می شود.

مثلث نزولی:

مثلث نزولی یک نسخه معکوس از مثلث صعودی است و یک الگوی شکست روند در نظر گرفته می شود. خط روند پایین باید افقی باشد و نزدیک به سطوح پایین یکسان متصل شود. خط روند بالایی به صورت مُورب به سمت راس کاهش می یابد. شکست زمانی اتفاق می‌افتد که با از سرگیری روند نزولی، قیمت از حمایت و خط روند افقی پایین سقوط می‌کند. خط روند پایین که سطح حمایت بود، اکنون به مقاومت تبدیل می شود.

مثلث متقارن:

مثلث متقارن از یک خط روند نزولی در حال سقوط و یک خط روند صعودی در حال افزایش تشکیل شده است. اگر قیمت به سمت بالا حرکت کند، خط روند بالایی شکسته شده و با افزایش قیمت سطح مقاومت شکسته و مقاومت تبدیل به حمایت می‌شود، اما اگر قیمت به سمت پایین حرکت کرده و خط روند صعوی شکسته شود روند معکوس شده و تبدیل به حرکت نزولی می‌شود.

معامله گران باید منتظر افزایش حجم و بسته شدن حداقل دو کندل بعد از خط روند باشند. زیرا در این شرایط می‌توان تایید کرد که شکست معتبر است و تقلبی نیست. مثلث های متقارن تمایل دارند الگوی ادامه‌دهنده باشند. به عنوان مثال، اگر یک روند صعودی قبل از یک مثلث متقارن باشد، معامله گران انتظار دارند که قیمت به سمت بالا بشکند.

 

 

5 2 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x