الگوها‌ی ادامه دهنده چیست؟

الگوی ادامه دهنده در بازارهای مالی نشانه این است که قیمت دارایی ها پس از تکمیل الگوی ادامه دهنده در همان جهت به حرکت خود ادامه خواهد داد.
الگوی ادامه دهنده در بازارهای مالی نشانه این است که قیمت دارایی ها پس از تکمیل الگوی ادامه دهنده در همان جهت به حرکت خود ادامه خواهد داد.

چندین الگوی ادامه دهنده وجود دارد که تحلیلگران تکنیکال از آنها به عنوان سیگنال هایی مبنی بر ادامه روند قیمت استفاده می کنند. نمونه هایی از الگوهای ادامه دهنده عبارتند از مثلث، پرچم، مستطیل.

 

 

نکات کلیدی:
  • یک الگوی ادامه دهنده گرایش قیمت را برای ادامه روند در جهت قبلی پس از اجرای یک الگوی ادامه نشان می دهد.
  • همه الگوهای ادامه دهنده منجر به ادامه روند نمی شوند. بسیاری از آنها منجر به برگشت خواهند شد. معامله گران منتظر شکست هستند تا ببینند به کدام سمت خواهد بود.
  • الگوهای ادامه دهنده معمولاً با انجام معامله در جهت شکست، که باید جهت روند نیز باشد، مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

 

عملکرد یک الگو ادامه دهنده

یک الگوی ادامه دهنده به این دلیل نام گذاری شده که تمایل به ادامه روند پس از تکمیل الگو وجود دارد. با فرض بر وجود زمینه مناسب برای رفتار قیمت.

با این حال، همه الگوهای ادامه دهنده منجر به ادامه روند نمی شوند. به عنوان مثال، قیمت ممکن است پس از تشکیل یک مثلث یا پرچم، روند را معکوس کند.

الگوهای ادامه دهنده زمانی که روند و حرکت به سمت الگو قوی است قابل اعتماد هستند. الگوهای ادامه دهنده در مقایسه با امواج روند نسبتاً کوچک است. به عنوان مثال، قیمت به شدت افزایش می یابد و یک الگوی مثلث کوچک تشکیل می دهد. قیمت الگوی مثلث را شکسته و سپس به حرکت به بالاتر ادامه می دهد.

 

نشانه های یک الگو ادامه دهنده ضعیف

اگر الگوی ادامه دهنده تقریباً به بزرگی امواج روند قبل از آن باشد، نشان‌دهنده افزایش نوسانات، عدم اطمینان در جهت روند، و حرکت‌های بزرگ‌تر بر خلاف روند است، که همگی به جای چراغ سبز نشانه‌های هشدار هستند.

نکته دیگری که باید از آن آگاه بود یک روند کوچک است که با یک الگوی ادامه دهنده دنبال می شود. قیمت مقدار کمی بالاتر رفته و یک الگوی ادامه دهنده تشکیل می‌دهد، سپس دوباره کمی بالا رفته و یک الگو ادامه دهنده دیگر تشکیل می‌هد. این الگو به نسبت یک روند قوی و یک الگوی ادامه دهنده اعتماد کمتری برای ادامه روند کسب می‌کند.

انواع الگو‌های ادامه دهنده

مثلث: مثلث زمانی تشکیل می‌شود که قیمت بیشتر و بیشتر فشرده شود. سه نوع مثلث وجود دارد: صعودی، نزولی و متقارن.

یک مثلث صعودی با افزایش حرکت به پایین و ایجاد یک خط صعودی هنگام اتصال آنها تشکیل می شود. قله ها نوسانی همگی به یک سطح مشابه می رسند و در هنگام اتصال یک خط روند افقی ایجاد می کنند.

در یک مثلث نزولی، قله های نوسانی در حال کاهش است و در صورت اتصال یک خط روند شیب دار رو به پایین را تشکیل می دهد. نوسان رو به پایین به سطوح مشابهی می رسد و در هنگام اتصال یک خط روند افقی را تشکیل می دهد.

یک مثلث متقارن دارای سقف‌هایی با نوسان نزولی و کف‌هایی با نوسان صعودی است. این باعث ایجاد خطوط روند نزولی و صعودی می شود که به سمت یکدیگر همگرا می شوند.

حداقل نوسان برای ساخت دو کف و سقف برای رسم مثلث لازم است. سه و گاهی حتی چهار نوسان به بالا و یا پایین قبل از وقوع شکست رایج است.

 

پرچم : پرچم ها شکلی از مثلث هستند، اما بسیار کوچکتر. در حالی که مثلث ها با نوسانات قیمت به سمت عقب و جلو، سقف و کف‌های نوسانی دارند، یک پرچم معمولاً به صورت یک محدوده قیمت کوچک یا یکپارچگی ظاهر می شود که با گذشت زمان حتی کوچکتر می شود.

پرچم قبل از افزایش یا کاهش شدید قیمت‌ها رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که بازار قبل از شکست مجدد مقدار کمی استراحت می‌کند.

 

مستطیل: مستطیل ها یک الگوی ادامه متداول هستند که یک مکث در روند قیمت را با حرکت قیمت به طرفین نشان می دهند. عمل قیمت بین سطوح حمایت افقی و مقاومت محدود می شود.

 

چگونگی استفاه از الگوهای ادامه دهنده

مراحل مختلفی برای معامله کردن در این الگوها  وجود دارد.

اولین قدم شناسایی جهت روند قبلی است. به عنوان مثال، آیا قیمت قبل از اینکه یک الگوی مثلثی تشکیل دهد افزایش یا کاهش داشته؟

مرحله بعدی شناسایی الگو های ادامه دهنده و یافتن نقطه شکست است. برخی از معامله‌گران تنها در صورتی معامله می‌کنند که شکست در همان جهتی باشد که روند غالب رخ دهد.

به عنوان مثال، اگر روند غالب صعودی باشد، در صورتی که قیمت از الگوی خود خارج شود و به سمت بالا برود، خرید خواهند کرد. معامله‌گران دیگر معامله‌ای را در جهت شکست انجام می‌دهند، حتی اگر برخلاف روند غالب باشد. این معاملات با شانس کمتری رو‌به‌رو هستند، اما اگر روند در جهت معکوس باشد، نتیجه می دهد.

هنگامی که شکست رخ می دهد، یک معامله در جهت شکست انجام می شود. به عنوان مثال، اگر قیمت به بالای یک پرچم شکسته شود، حد ضرر درست زیر نقطه پایین پرچم قرار می گیرد. دستور حد ضرر درست خارج از الگو در سمت مخالف شکست قرار می گیرد.

حد سود را می توان بر اساس ارتفاع الگوی ادامه دهنده قرار داد. به عنوان مثال، اگر ارتفاع یک مستطیل 2 دلار باشد، و قیمت به سمت پایین بشکند، هدف قیمت حمایت قبلی منهای 2 دلار است. اگر قیمت بالاتر رفت، هدف مقاومت بعدی منهای 2 دلار است.

 

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x