فروش بیش از حد یا اشباع فروش چیست؟

فروش بیش از حد یا اشباع فروش چیست؟
اصطلاح فروش بیش از حد یا اشباع فروش به شرایطی اشاره دارد که در آن دارایی با قیمت پایین تری معامله شده و پتانسیل جهش قیمت را دارد.

 

شرایط اشباع فروش ممکن است برای مدت طولانی دوام بیاورد، و بنابراین فروش بیش از حد به این معنی نیست که افزایش قیمت به زودی یا اصلاً اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از اندیکاتور های تکنیکال سطوح اشباع فروش و اشباع خرید را مشخص می کنند. این اندیکاتورها ارزیابی خود را بر مبنای جایی که قیمت در حال حاضر نسبت به قیمت های قبلی معامله می شود، استوار می کند. همچنین می توان از مبانی برای ارزیابی اینکه آیا یک دارایی به طور بالقوه بیش از حد فروخته شده و از معیارهای ارزش معمولی خود منحرف شده است استفاده کرد.

 

 

نکات کلیدی:
  • اشباع فروش یک اصطلاح ذهنی است. از آنجایی که معامله گران و تحلیلگران همگی از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند، برخی ممکن است دارایی بیش از حد فروش را ببینند در حالی که برخی دیگر دارایی هایی را ببینند که باید بیشتر سقوط کند.
  • شرایط اشباع فروش ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، بنابراین معامله گران محتاط منتظر می مانند تا قیمت پایه شود و قبل از خرید شروع به حرکت بالاتر کنند.
  • وضعیت اشباع فروش توسط اندیکاتور های تکنیکال مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) و نوسان‌گر تصادفی و همچنین سایر اندیکاتورها شناسایی می‌شوند.

 

 

اشباع فروش به شما چه می گوید؟

اشباع فروش برای یک معامله گر بنیادی به معنای دارایی است که بسیار کمتر از معیارهای ارزش معمول خود معامله می کند. تحلیلگران تکنیکال معمولاً زمانی که به اشباع فروش اشاره می کنند به قرائت اندیکاتور اشاره می کنند. هر دو روش معتبر هستند، اگرچه دو گروه از ابزارهای مختلفی برای تعیین اینکه آیا یک دارایی بیش از حد فروخته شده است استفاده می کنند.

 

 

اشباع فروش بنیادی

سهام هایی که اساساً بیش از حد فروخته شده اند (یا هر دارایی) آنهایی هستند که سرمایه گذاران احساس می کنند کمتر از ارزش واقعی خود معامله می شوند. این می تواند نتیجه اخبار بد در مورد شرکت مورد نظر، چشم انداز ضعیف شرکت در آینده، صنعت نامطلوب، یا افت بازار کلی باشد.
به طور سنتی، شاخص رایج ارزش سهام، نسبت P/E بوده است. تحلیلگران و معامله گران از نتایج مالی گزارش شده عمومی یا برآوردهای سود برای شناسایی قیمت مناسب برای یک سهم خاص استفاده می کنند. اگر P/E سهام به پایین محدوده تاریخی آن سقوط کند، یا کمتر از میانگین P/E آن بخش باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است سهام را کمتر از ارزش‌گذاری شده ببینند. این ممکن است یک فرصت خرید برای سرمایه گذاری بلند مدت باشد.
به عنوان مثال، سهامی که در طول تاریخ دارای P/E بین 10 تا 15 بوده و اکنون با P/E پنج معامله می‌شود، ممکن است به سرمایه‌گذاران سیگنال دهد که نگاه دقیق‌تری به شرکت داشته باشند. اگر شرکت همچنان قوی باشد، ممکن است سهام بیش از حد فروخته شود و کاندیدای خرید خوبی باشد. با این حال، تجزیه و تحلیل دقیق مورد نیاز است، زیرا ممکن است دلایل خوبی وجود داشته باشد که چرا سرمایه گذاران دیگر شرکت را مانند گذشته دوست ندارند.
 

اشباع فروش تکنیکالی

معامله گران همچنین می توانند از اندیکاتور های تکنیکال برای تعیین سطح فروش بیش از حد استفاده کنند. یک اندیکاتور تکنیکال فقط به قیمت فعلی نسبت به قیمت های قبلی نگاه می کند. داده های بنیادی را در نظر نمی گیرد.

نوسانگر تصادفی جورج لین، که او در دهه 1950 توسعه داد، حرکت های اخیر قیمت را برای شناسایی تغییرات در حرکت و جهت قیمت سهام بررسی می کند. RSI قدرت پشت حرکت قیمت را در یک دوره اخیر، معمولاً 14 روز، اندازه گیری می کند.

RSI پایین، معمولاً زیر 30، به معامله گران سیگنال می دهد که ممکن است یک سهم بیش از حد فروخته شود. اساساً این اندیکاتور می گوید که قیمت در یک سوم پایینی محدوده قیمت اخیر خود معامله می شود. این بدان معنا نیست که قیمت فوراً افزایش می یابد. بسیاری از معامله‌گران قبل از خرید منتظر می‌مانند تا اندیکاتور به سمت بالاتر حرکت کند، زیرا شرایط فروش بیش از حد ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. به عنوان مثال، یک معامله گر ممکن است منتظر بماند تا RSI بیش از حد فروش قبل از خرید به بالای 30 برود. این نشان می دهد که قیمت بیش از حد فروخته شده بود اما اکنون شروع به افزایش کرده است.

برخی از معامله‌گران از کانال‌های قیمت‌گذاری مانند باندهای بولینگر برای شناسایی مناطق اشباع فروش استفاده می‌کنند. در نمودار، باندهای بولینگر در مضربی از انحراف استاندارد سهام در بالا و پایین یک میانگین متحرک نمایی قرار دارند. وقتی قیمت به باند پایین می رسد، ممکن است بیش از حد فروش شود. یک بار دیگر، معامله گران معمولاً قبل از خرید منتظر می مانند تا قیمت دوباره شروع به افزایش کند.

 

 

تفاوت بین فروش بیش از حد و خرید بیش از حد

اگر فروش بیش از حد زمانی باشد که یک دارایی در بخش پایین‌تری از محدوده قیمت اخیر خود معامله می‌شود یا بر اساس داده‌های بنیادی نزدیک به پایین‌ترین حد معامله می‌شود، آنگاه خرید بیش از حد برعکس است. زمانی که قیمت یک دارایی در قسمت بالایی محدوده قیمت اخیر خود معامله می شود، قرائت اندیکاتورهای تکنیکال بیش از حد خرید ظاهر می شود. به طور مشابه، قرائت بنیادی بیش از حد خرید زمانی ظاهر می شود که دارایی در سطح بالای نسبت های بنیادی خود معامله می شود. این بدان معنا نیست که دارایی باید فروخته شود. این فقط یک هشدار برای بررسی آنچه در حال وقوع است است.

 

 

محدودیت های استفاده از خوانش های اشباع فروش

فروش بیش از حد توسط برخی از معامله گران به اشتباه به عنوان یک سیگنال خرید در نظر گرفته می شود. در عوض، بیشتر یک هشدار است. این به معامله گران اجازه می دهد بدانند که یک دارایی در بخش پایین تر از محدوده قیمت اخیر خود معامله می شود، یا با نسبت بنیادی پایین تر از حد معمول معامله می شود. این بدان معنا نیست که دارایی باید خریداری شود. بسیاری از سهامی که به ریزش خود ادامه می دهند، تا آخر عمر ارزان به نظر می رسند. این می تواند اتفاق بیفتد زیرا اکثر قرائت های فروش بیش از حد بر اساس عملکرد گذشته است. اگر سرمایه گذاران آینده تلخی را برای یک سهام یا دارایی دیگر ببینند، ممکن است به فروش آن ادامه دهند. حتی اگر بر اساس استانداردهای تاریخی ارزان به نظر برسد.

حتی اگر سهام یا دارایی دیگری خرید خوبی باشد، می‌تواند برای مدت طولانی، بیش از حد فروش باقی بماند. به همین دلیل است که بسیاری از معامله گران مراقب خوانش بیش از حد فروش هستند. اما پس از آن منتظر می مانند تا قیمت قبل از خرید بر اساس سیگنال فروش بیش از حد، شروع به افزایش کند.

0 0 رای ها
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x