نظریه موج الیوت چیست؟

نظریه موج الیوت چیست؟
تئوری موج الیوت در تحلیل تکنیکال، تغییرات قیمت را در بازار مالی توصیف می کند. این تئوری که توسط رالف نلسون الیوت توسعه داده شده است، الگوهای موج فرکتال مکرر شناسایی شده در حرکات قیمت و رفتار مصرف کننده را مشاهده می کند.

سرمایه گذارانی که از روند بازار سود می برند، موج سوار می شوند.

 

نکات کلیدی:
  • تئوری موج الیوت یک تحلیل تکنیکال از الگوهای قیمت مربوط به تغییرات در احساسات سرمایه گذار و روانشناسی است.
  • این تئوری امواج ضربه ای را شناسایی می کند که یک الگو را ایجاد می کند و امواج اصلاحی مخالف روند بزرگتر را شناسایی می کند.
  • هر مجموعه ای از امواج در مجموعه دیگری از امواج قرار دارند که به همان تکانه یا الگوی اصلاحی پایبند است که به عنوان رویکرد فراکتالی برای سرمایه گذاری توصیف می شود.

 

 

آشنایی با نظریه موج الیوت

نظریه موج الیوت توسط رالف نلسون الیوت در دهه 1930 ارائه شد. او 75 سال نمودارهای سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه و خودساخته ساعتی و 30 دقیقه ای را در نمایه های مختلف مطالعه کرد. تئوری او در سال 1935 زمانی که الیوت پیش بینی عجیبی از پایین بودن بازار سهام انجام داد و تبدیل به عنصر اصلی هزاران مدیر، معامله گران و سرمایه گذاران خصوصی شد، به شهرت رسید.

الیوت قوانینی را برای شناسایی، پیش‌بینی و استفاده از الگوهای موج در کتاب‌ها، مقالات و حروف خلاصه شده در R.N تعریف کرد. همچنین کتاب Masterworks Elliott، در سال 1994 منتشر شده. Elliott Wave International بزرگترین شرکت مستقل تحلیل مالی و پیش بینی بازار است که تحلیل و پیش بینی بازار آن بر اساس مدل الیوت است.

الگوهای او هیچ قطعیتی در مورد حرکت قیمت در آینده ارائه نمی دهند، اما به ترتیب احتمالات برای اقدامات آتی بازار کمک می کنند. آنها را می توان با سایر اشکال تحلیل تکنیکال از جمله اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کرد.

 

 

امواج الیوت چگونه کار می کنند؟

برخی از تحلیلگران تکنیکال با استفاده از نظریه موج الیوت از الگوهای موجی در بازار سهام سود می برند. این نظریه فرض می‌کند که حرکت قیمت را می‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا آنها در تکرار الگوهای بالا و پایین به نام امواج ایجاد شده توسط روانشناسی یا احساسات سرمایه‌گذار حرکت می‌کنند.

این نظریه ذهنی، دو نوع مختلف از امواج را شناسایی می کند: امواج محرک یا ضربه ای (Impulse) و امواج اصلاحی (corrective). تجزیه و تحلیل موج معادل یک الگو برای پیروی از دستورالعمل ها نیست. تجزیه و تحلیل موج بینش هایی را در مورد پویایی روند ارائه می دهد و به سرمایه گذاران کمک می کند تا حرکات قیمت را درک کنند.

امواج محرک و اصلاحی در یک فراکتال خود مشابه برای ایجاد الگوهای بزرگتر تودرتو هستند. به عنوان مثال، یک نمودار یک ساله ممکن است در میان یک موج اصلاحی باشد، اما یک نمودار 30 روزه ممکن است یک موج تکانه در حال توسعه را نشان دهد. معامله‌گری با این تفسیر موج الیوت ممکن است چشم‌انداز نزولی بلندمدت با چشم‌انداز صعودی کوتاه‌مدت داشته باشد.

 

امواج محرک یا ضربه ای (Impulse)

امواج محرک از پنج موج فرعی تشکیل شده اند که حرکت خالص را در همان جهت روند بعدی بزرگترین درجه انجام می دهند. این الگو رایج ترین موج انگیزشی و ساده ترین موج در بازار است. از پنج موج فرعی تشکیل شده، سه تای آنها امواج محرک هستند و دو تای دیگر امواج اصلاحی.

 

نظریه موج الیوت چیست؟

 

به این الگو ساختار 5-3-5-3-5 گفته میشود.

  • موج 2 نمی تواند بیش از 100٪ از موج اول را بازیابی کند.
  • موج سوم هرگز نمی تواند کوتاه ترین موج 1، 3 و 5 باشد.
  • موج 4 در هیچ زمانی نمی تواند فراتر از موج سوم برود.

اگر یک قانون نقض شود، ساختار یک موج محرک نیست. معامله‌گر باید موج محرک مشکوک را دوباره برچسب‌گذاری کند.

 

امواج اصلاحی (corrective)

امواج اصلاحی که امواج مورب نیز نامیده می شوند از سه یا ترکیبی از سه موج فرعی تشکیل شده اند که حرکت خالص را در جهت مخالف روند بعدی بزرگترین درجه انجام می دهند. هدف آن حرکت بازار در جهت روند است.

  • موج اصلاحی از 5 موج فرعی تشکیل شده است.
  • موج مورب ماننده یک Wedge کاهشی یا افزایشی به نظر میرسد.
  • امواج فرعی مورب ممکن است تعداد پنج نداشته باشند.
  • هر موج فرعی مورب هرگز به طور کامل موج فرعی قبلی را پس نمی گیرد و موج فرعی 3 مورب ممکن است کوتاه ترین موج نباشد.

 

 

تفاوت نظریه موج الیوت و سایر اندیکاتور ها

الیوت تشخیص داد که دنباله فیبوناچی تعداد امواج در محرک ها و اصلاحات را نشان می دهد. روابط موج در قیمت و زمان نیز معمولاً نسبت‌های فیبوناچی مانند 38% و 62% را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، یک موج اصلاحی ممکن است 38 درصد از تکانه قبلی را اصلاح کند.

سایر تحلیلگران اندیکاتور هایی را با الهام از اصل موج الیوت توسعه داده اند، از جمله نمودار نوسانگر موج الیوت. نوسانگر یک روش کامپیوتری برای پیش بینی جهت قیمت آینده بر اساس تفاوت بین میانگین متحرک پنج دوره ای و 34 دوره ای ارائه می دهد. سیستم هوش مصنوعی امواج بین المللی الیوت یا به اختصار EWAVES، تمام قوانین و دستورالعمل‌های موج الیوت را برای تولید تجزیه و تحلیل خودکار امواج الیوت به داده‌ها اعمال می‌کند.

5 1 رای
به این پست امتیاز دهید
نویسنده
اشتراک کذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این پست چیست؟x